sobota, 18 marca 2017

Jakże na czasie_Drwale_ze zbioru "Mały człowiek z wielkim psem"

Ta miniatura została wydana w roku 2014 w zbiorze opowiadań "Mały człowiek z wielkim psem", ElSet Olsztyn (patrz lewa kolumna, dział LITERATURA).
O ile w tekście las jest człowiekiem, a drwale... złem, o tyle w realu NIC już się nie śni i jeśli...wyrzucimy oczywistą przenośnię, opowieść stanie się przerażająco konkretna: las nie ma drogi ucieczki, nawet tej leśnej i zostanie wyrżnięty ludzką głupotą. Bo pazerność głupotą jest.
Niestety, stało się.

„Drwale"

-        Jak żyć? - spytał mnie las raz.
-        No jak? – spytał drugi.
-        Jak żyć? Ty mnie pytasz, jak żyć? Ty, taki wietrzny, odwieczny taki, samo-się-wysiewający, ty mnie pytasz, jak żyć? Ty, w którym początek biorą życia Ziemi, a koniec mają szczęśliwy? Ty gięty, łamany, rąbany...
-        Właśnie.
-        Co właśnie?
-        Rąbany...
-        I łamany. Przez wiatr. Ty, na którego gałązce kosmos się zaczyna, a na korzeniu się kończy - ty mnie pytasz jak żyć?!
-        Tak.
-        Głupie pytanie.
-        Tam drwale idą.
-        Gdzie?
-        Tam.
-        To uciekaj!
-       
-        To się przesuń!
-       
-        Zrób cokolwiek!!!
-        Co?
-       
-        Trzy kropki sprawy nie załatwią. Tam drwale idą...
-        ...