sobota, 22 października 2011

Buty2, okładka nowej płyty Maryli Rodowicz

Jest!
Wytwórnia Universal Music Polska zaprezentowała okładkę nowej płyty Maryli Rodowicz. Album nosi tytuł "Buty2", zaś okładkę zaprojektował Andrzej Pągowski – artysta grafik, świetny plakacista.


projekt i wykonanie Andrzej Pągowski

Nie znamy jeszcze zawartości albumu. Wydaje się jednak, że wyrok na klimat całej płyty wydał "Drugi but" Agnieszki Osieckiej (tytuł oryginalny). Czy rzeczywiście wydał dowiemy się 25 listopada (premiera!).

Po pierwszym "okazaniu" okładki komentarze były różne - jedni się zachwycali, inni byli zawiedzeni. Mnie twórca zaskoczył. Spodziewałam się, że Pągowski, którego prace (moim zdaniem) miały i nadal mają podświadomość Andy'ego Warhola, zrobi jakiś modern progres i uwiąże okładkę w czasach współczesnych. Jednak nic takiego się nie stało. Artysta pewnego dnia wstał, przewinął kalendarz do początku dekady lat 60. i namalował obraz w stylu amerykańskiego pop-artu z psychodelicznym liternictwem i tęczową wizualizacją. Wtedy wszyscy jechali do Frisco, a dokąd poniosą nas "Buty2" Maryli Rodowicz?
Na razie mamy okładkę, którą zdominowały właśnie buty. Dwa. W jednym, jak w cabrio, siedzi Agnieszka Osiecka, drugi czeka. Na kogo? Być może na nas - na ciebie, na mnie, na piękną, bosą, zmysłową Marylę, która na tej okładce nadal wędruje. I niech jej droga nigdy się nie kończy... :)

Epilog /
To dobra okładka. Każdy bez trudu wyłowi ją spośród grasujących po półkach efekciarskich twarzy photoshopa. Poza tym zapowiada wnętrze albumu. Zapowiada, że oto za chwilę rozpocznie się naprawdę wielkie wędrowanie. Ta zapowiedź podoba mi się najbardziej. Album zawierać będzie piosenki, do których teksty napisała Agnieszka Osiecka. Teksty nigdy nie publikowane! Muzykę skomponowali: Katarzyna Gärtner, Seweryn Krajewski, Jacek Mikuła - team, który wydał z siebie najlepsze polskie piosenki. Spodziewam się więc, że "Buty2" będą kontynuacją tego nurtu.

Fragment oryginalnego testu Agnieszki Osieckiej "Drugi but".

Upijmy się dziś pastą kiwi,
nie takie rzeczy pijał lud
i żyjmy piękni, dobrzy i szczęśliwi
przy jednym bucie drugi but.

Rękopis Agnieszki Osieckiej udostępniony przez Marylę Rodowicz.



A to przykłady psychodelicznych wizji innych artystów.


hippi "Czy mnie jeszcze pamiętasz", projekt: Czesław Niemen'69


hippi Yellow Submarine/The Beatles'69


modern hippi - Frank Zappa/Son Of Cheep Thrills'99

hippi koszulki, projekt i wykonanie Maja Ignasiak_2010 /archiwum FC Maryli Rodowicz /

na koniec prawdziwe serce pop-artu - Janis na porsche i Maryla na pralce.


fot. Jim Marshall

Fot. Hanna Prus

13 komentarzy:

Anonimowy pisze...

Mirek
Bozenko piknie to ogarnełas, zawsze wypatrzysz to czego ja nie widze. Teraz widze i zaczynam rozumiec takze Twoje wielkie wedrowanie serdecznie pozdrawiam Miras

Anonimowy pisze...

Jakie to były piękne czasy! Kolorowe kwiaty, wolność, muzyka, gorące plaże Kalifornii. Szkoda że to nie wróci. Całuski z południa Jerzyk

Anonimowy pisze...

Ale giciacho koszulka! Gdzie można taką dostać? Ar

Anonimowy pisze...

Pralka zapewne "frania" prosto z geesu :P ale bombastyczna!!!!!!!!!!!! kusiołki ze Śląska

Anonimowy pisze...

I ja chcę taką hipisowską koszulkę :P gdzie można taką kupić?

Kecaj pisze...

I o to chodzi...w oczy się rzuca, a po dokładnym obejrzeniu. I z lewa i z prawa zauważa się świetne "ujęcie sztuki"...

autorka pisze...

Mirek :) - pozdro
Jerzyku, no właśnie wraca z nową płytą Maryli :)
Ar i anonimie - koszulki zaprojektowała Maja Ignasiak, szukaj na Facebooku :)
Kecaj - pozdro :)

Anonimowy pisze...

Dziękuję ci Bożenko za tą recenzję. Ja po "pierwszym okazaniu" zaniemówiłem. Zupełnie się nie spodziewalem artystycznej okładki. Oczekiwałem zdjęcia, ale masz rację że zdjęcia są wszędzie i większość jest banalna. Przekonałaś mnie do tej okładki. I tak jak Mirek myślę że widzisz to czego ja nie wiedzę papatulki Arek

Anonimowy pisze...

Zygi
A ja mam uczucia mieszane. Zdjęcie to jest zdjęcie od razu widać jak wokalista wygląda czy jest dojrzały czy srylek. Wole zdjecia.

autorka pisze...

Zygi - ale ja właśnie napisałam, że teraz zdjęcia "kłamią", foto-graficy tak fotoszopują, dolepiają ludziom jakieś twarzowidła. To nie ma nic współnego z fotografią eeeee....

Anonimowy pisze...

Bożeniu,tekst jak zwykle interesujący,uwielbiam Cię czytać ;-) Okładka kolorowa jak nasza Marylka, dla mnie bomba!
PS.mam nadzieję,że po premierze płyty podzielisz się z nami swoimi wrażeniami,odczuciami...itd.?
Pozdrawiam,buziaki zostawiam ;-***
Kasiek z Ostrowca

zamornik pisze...

Okładka bombka! kolorowa i szalona jak Maryla. To się nazywa wejście!!!

Anonimowy pisze...

Rękawie drogi, od siebie do Twej hippie-galerii polecam jeszcze okładkę Niebiesko Czarnych: "Mamy dla was kwiaty".
Pozdrowienia ostatnie październikowe
P.rz.....