środa, 13 stycznia 2021

Podsumowanie roku 2020 - październik, listopad, grudzień

 PAŹDZIERNIK 2020

5 października, Gala Nagroda Prezydenta Miasta Olsztyna za rok 2019

 Nagrodę otrzymałam na wniosek Związku Literatów Polskich oddział w Olsztynie  oraz Centrum Kulturalno-Bibliotecznego w Gietrzwałdzie. Gala odbyła się 5 października, w Kinie Studyjnym Awangarda2 w Olsztynie. Oprócz mnie, nagrodę otrzymali: Henryk Cirut, uhonorowany za pracę twórczą w dziedzinie fotografii, Konrad Lenkiewicz za popularyzację sztuki filmowej, Artur Steranko (aktor), Marek Książek (dziennikarz), Zbigniew Siwek (muzyk), Tadeusz Sobczak (aktor, edukator w dziedzinie teatru).  

Nagrodę wręczył Prezydent Miasta Olsztyna - Piotr Grzymowicz 


***

25 października 2020 r. Półkowniczki wyprowadziły na spacer literaturę. Spacer odbywał się w ramach festiwalu Miasto Opowieści (Miejski Ośrodek Kultury w Olsztynie). Półkowniczki to grupa kobiet, które współcześnie żyją i działają, współtworzą i opowiadają swoje miasto, swoją miłość i nienawiść do niego. Były teksty mocne i ważne, odbijające niepokój i ciężar tych dziwnych czasów, ale i szukające harmonii.


Listopad 2020

Tyle się działo, że zapomniałam o żurawiach, nie zauważyłam kiedy odleciały, nie zauważyłam jesieni...


W listopadzie Miejska Biblioteka w Ostrowcu Świętokrzyskim zaprosiła mnie do  projektu Mikołajkowego czytania Purpurowego Gniazda. Książkę czytać mieli Czytelnicy oraz przyjaciele biblioteki. Miało powstać aż 17 odcinków. Ja zrealizowałam "zerowy".  

***

"Porządek bytu", czyli Jubileuszowa wystawa Małgorzaty Chomicz z okazji 25-lecia pracy twórczej. Galeria Sztuki Współczesnej BWA w Olsztynie.

Małgosię poznałam 19 lat temu, kiedy pracowałam nad artykułem o jej wystawie. Był rok 2001. Ktoś mi powiedział: Słuchaj, jest w Olsztynie super graficzka, będzie mieć wystawę, zainteresuj się, warto o tym napisać. 

Napisałam o Małgosi kilka artykułów m.in.: "Światło" (Kulisy Warmii i Mazur /2001, nr 40/41, s. 19., "Dźwięczące grafiki Małgorzaty Chomicz" (Gazeta Olsztyńska (czerwiec 2015). Prace Małgosi znalazły się także w moim tomiku "Flamingi" (wyd. ElSet, 2015). 

Obecnie Małgosia jest dr. hab. profesorem nadzwyczajnym w Instytucie Sztuk Pięknych Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie. W roku 2020 otrzymała GRAND PRIX René Carcan International Prize for Printmaking, Bruksela, (Belgia) oraz została uhonorowana Nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. 


GRUDZIEŃ 2020

Świąteczne czytanie Purpurowego Gniazda, akcja Miejskiej Biblioteki Publicznej w Ostrowcu Świętokrzyskim. Powstało 17 filmików, zatem purpurowe Gniazdo towarzyszyło nam przez cały grudzień, wprowadzając w klimat Świąt Bożego Narodzenia. Książkę czytali Czytelnicy oraz przyjaciele biblioteki. Ja zrealizowałam "zerowy". Wszystkie filmiki można oglądać na kanale LokalnaTV.pl oraz na stronie Miejskiej Biblioteki Publicznej w Ostrowcu Świętokrzyskim.

***  

W grudniu, na zaproszenie Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego napisałam (tekst i muzyka) oraz nagrałam "Piosenkę dla medyków". Jest to muzyczne podziękowanie wszystkim ludziom zaangażowanym w walkę z pandemią. Hejt, który wylał się na medyków, jest świadectwem degrengolady głupców. 

tekst, muzyka: Bożena Kraczkowska, wykonanie: Bożena Kraczkowska i Cezary Makiewicz, zdjęcia i montaż: Joanna Barchetto, projekt został sfinansowany ze środków Samorządu Województwa Warmińsko-Mazurskiego. 


***

W rocznym podsumowaniu napiszę też o piosence "Dziewczyna z granatem" (tekst: Bożena Kraczkowska, muzyka: Bartosz Chajdecki), gdyż osiągnęła ona ponad 9 mln odsłon. 



Wszystkiego najlepszego w Nowym 2021 Roku! ❤ 







Brak komentarzy: